Vad varje mötesordförande bör veta (SvD)
2005-08-11

Tillbaka


 

Håll ordning på mötena, det tjänar ni både tid och energi på.
Här en fusklapp att ha bredvid mötesklubban:

  • Hälsa alla välkomna till mötet.

  • Utse någon som antecknar vad ni kommer fram till, även om ni inte formellt skriver protokoll.

  • Gå igenom dagordningen.

  • Fråga om det finns fler frågor.

  • Ange tidsramen för mötet. Det är du som får se till att ni betar av mötet punkt för punkt så att alla punkter hinns med.

  • Se till att alla deltar i diskussionerna, gå laget runt. fördela ordet så rättvist som möjligt.

  • Se till att alla håller sig till ämnet.

  • Se till att ingen lägger ut texten för länge. Kanske bör ni komma överens om en tidsgräns för varje inlägg.

  • Gör en talarlista om många vill ha ordet samtidigt.

  • Ge möjlighet till replik.

  • Avbryt den som upprepar sig.

  • Avbryt om diskussionen spårar ur i gräl eller personangrepp.

  • Vid behov gör du en sammanfattning av diskussionen som för frågan framåt.

  • Till sist måste du kanske dra ett streck i debatten och se till att mötet går till beslut eller att frågan bordläggs till nästa möte.


Källa: Bättre möten på jobbet - om delaktighet och samverkan på arbetsplatsen,
John Nyström & Monica
Wallén, studentlitteratur.

 

Tillbaka