|
Upprop om tätare bussturer för 556:an
(kopierat från www.ubro.se)
2015-10-28 |
Tillbaka |
Upprop om tätare bussturer för
556an
I fredags lämnade Upplands-Bro Villaägare in ett upprop till SL
där man framför tydliga önskemål om att uppdatera busstätheten för linje
556 till nutid och helt enkelt anpassa turtätheten till dagens
förhållande med nästan 700 hushåll längs busslinjen.
-Turtätheten är anpassad efter att det är ett glest bebott
sommarstugeområde, vilket är många år sedan. Sommarstugor har omvandlats
till året-runt-boenden, det har byggts en hel del nytt och mycket nytt
är också på gång. I dag är vi nästan 700 hushåll och ett antal större
arbetsgivare i området, och mer blir det. Vi hoppas att vi med det här
uppropet i alla fall kan få till ett möte med SL där vi kan beskriva hur
annorlunda förutsättningarna är idag, säger Per Skånberg, styrelsemedlem
i Villaägarnas lokalförening i Upplands-Bro.
Buss 556 i Bro går ofta så gott som tom när den gör sina fåtal resor per dag
till och från Bro station. Enligt SL är det ett bevis på att det inte finns
ett underlag för bussen och definitivt inte ett underlag för att utöka
antalet avgångar per dygn medan man från Upplands-Bro kommun och de boendes
sida menar att det är ett resultat av många års obefintliga busstrafik. De
boende har helt enkelt tröttnat på bussar som inte anpassas efter
tågavgångar, opålitliga tidtabeller och få turer och resignerat valt bil som
kommunikationsmedel.
Villaägarna i Upplands-Bro har sett problemen och nu valt att kliva in i
dialogen mellan kommunen och SL för att "röra om lite i grytan" och stärka
de boendes röster. Genom åren har Villaägarnas lokalförening i Upplands-Bro
varit mycket aktiv och varit med och påverkat i stort och smått, och bland
annat lyckats påverka flygvägar över kommunen. Nu har styrelsen tagit
initiativet till buss-uppropet.
-Busslinjen 556 har fem avgångar per dygn vilket är en kvarleva från
70-talet då området söder om järnvägen i Bro (Jursta/Rättarboda/Ådö/Smidö/Säbyholm)
mest var sommarstugor. Sedan dess har mycket hänt vad gäller antalet fast
boende i området - men ingenting med turtätheten. Vi hoppas med det här
uppropet kunna påskynda dialogen med SL och få dem att förstå att området
söder om järnvägen i Bro inte längre är ett sommarstugeområde utan ett
växande Stockholmnsnära bostadsområde som behöver bättre allmänna
kommunikationer, förklarar Per.
Sedan många år tillbaka har Upplands-Bro kommun framfört önskemål till
SL och Landstinget om att öka turtätheten både på tåg och bussar för att
förbättra kommunikationsmöjligheterna för Upplands-Brobor och
tillresande, men har ofta fått höra att det saknas underlag för att
utöka 556ans turer. Något Per Skånberg och Villaägarna inte håller med
om.
-Vi har varit i kontakt med alla samfälligheter i området och också med
de näringsidkare som finns i området och alla skrev gladeligen under
uppropet eftersom de anser att anledningen till att bussen ofta går näst
intill tom är för att den 1) går så sällan och 2) att den ej är anpassad
till tågen. De företag som är lokaliserade söder om järnvägen vittnar
alla om problemen för anställda utan körkort och för de anställda som
vill åka kommunalt och menar att kommunikationerna, eller snarare
bristen på, försvårar rekryteringen av ny personal. Det finns ju stora
planer för området, både vad gäller boende, företagsetablering och även
rekretation och då är det viktigt att kommunikationerna fungerar, menar
Upplands-Bro Villaägare och Upplands-Bro kommun.
Uppropet skickades till SL i fredags och även till kommunen för
kännedom. Nu återstår att se om man lyckas i sitt uppsåt att påskynda
dialogen genom att få till ett möte.
Tillbaka